MarjanSchot.nl

Valpreventie & Balanstraining

Balanstraining met Qigong* en zo

 

 

Met speciale aandacht voor valpreventie! 

 

Mijn programma bevat:

#   bewuste langzame bewegingen die “drijven”op de ademhaling en aandacht

#   goed staan, lopen en verplaatsen van je lichaamsgewicht

#   ongemerkt versterken van romp- en beenspieren

#   stevig balans vinden en behouden en dat vanuit ontspanning

 

De deelnemers ervaren de training als:

Luchtig, verkwikkend, ontspannend, ongedwongen, dit met persoonlijke aandacht.

De oefeningen maken je bewust van wat je zelf aan conditie, stabiliteit en stressvermindering kunt doen. Kortom, men gaat na elke training met nieuwe energie, rust en inzicht weer een week aan de slag.

 

De oefeningen sluiten direct aan bij het dagelijkse leven en kunnen het valrisico verminderen. U werkt binnen uw eigen grenzen! De bewegingen zijn een mix van fitness, Tai Chi, Qigong en worden staand, lopend of zittend uitgevoerd. Daardoor zijn zij ook geschikt voor senioren en minder goed belastbare mensen. Na afloop drinken we wat en praten we bij.

 

De kosten bedragen 5 euro p/persoon per les, excl. een verplichte consumptie.

Meer informatie en aanmelden via 06-10110579, of marjan_schot@hotmail.com

 

Op donderdagen te Vlissingen:

Van 10.00 - 11.00 uur in De Filmzaal van de Scheldehof

 

[

*Qigong, (spreek uit tsjie koeng) is een al duizenden jaren oude beweegvorm uit China, met oefeningen om de gezondheid te bevorderen. De bewegingen zijn vloeiend en worden op het ritme van de adem uitgevoerd. Zo ontspant het lichaam zich snel en ervaar je rust in je hoofd en warmte in je lijf. Gewrichten en spieren versoepelen, waardoor je energie gaat stromen en je lekker in je vel gaat zitten.

 

VALPREVENTIECURSUS “In Balans”

Een cursus in vier delen over het voorkomen van vallen

voor 65-plussers

 

 

   Vallen kan je op elke leeftijd, maar naar mate de leeftijd vordert neemt ook de kans op vallen toe, met alle vervelende gevolgen van dien. Ook als de schade meevalt zit de schrik er meestal goed in en slaat de onzekerheid toe. Om je veilig te voelen wil je dan weer stevig op je benen staan en je "in balans" voelen. Met kennis van zaken en gerichte oefeningen is het evenwicht enorm te verbeteren, waardoor de angst (en kans) om te vallen afneemt, en je zelfvertrouwen toeneemt.

   Mijn programma is heel direct gericht op 65-plussers. Het doel is concrete en praktische handvatten aanbieden om thuis en buiten een goed evenwicht te behouden of na te streven en het valrisico te beperken. Deze NISB-cursus bestaat uit vier bijeenkomsten van elk ruim twee uur. We beginnen met een uur theorie en na de pauze doen we samen gerichte oefeningen.

 

Bijeenkomst I:          Thema: Vallen en struikelen

- theorie: aanleiding voor deze training; over struikelen, vallen en de gevolgen. Kunnen we zelf iets doen om vallen te voorkomen?  

- training: houding, lopen, soepele gewrichten, balans

- huiswerk: welk valrisico loopt u? Vragenformulier thuis invullen.

 

Bijeenkomst II:         Thema: Valrisico’s vanuit jezelf

- theorie: lichaam, gezondheid, gedrag en gevoel van balans.

- training: lopen, zitten/staan, spierkracht, aandacht bij bewegen.

- huiswerk: vragenlijst “veilig wonen” thuis invullen.

 

Bijeenkomst III:        Thema: Valrisico’s in en om het huis

- theorie: veilig/onveilig eigen huis en tips ter verbetering.

- training: balansoefening, spierkracht, naar de grond toe en weer opstaan (dit is geen “leren vallen”!)

- huiswerk: ga ik aan mijn balans werken?

 

Bijeenkomst IV:        Thema: Vallen voorkomen?

- theorie: redenen en mogelijkheden om aan je balans te werken, levensstijl, schoenen, bewegingsvormen en keuzes, lopen met en zonder hulpmiddelen.

- training: balansoefeningen, lopen, spierkracht, aandacht bij bewegen.

 

Deze cursus wordt op verschillende locaties en tijdstippen gehouden.